Asker, Polis ve diğer memur işlemleri

Asker, polis ve diğer memur işlemleri ile ilgili olarak görevden uzaklaştırma hizmetlerinin sınırları kapsamında görevleri başında kalmaları sakıncalı bir durum oluşturan kişiler hakkında uygulanan geçici bir hükümdür. Görevden uzaklaştırma durumu 657 sayılı kanunun 137. Maddesinde belirtilen devlet kamu hizmetlerinin gerektirdiği durumlarda asker, polis ve diğer memur işlemleri hakkında görevden uzaklaştırma gerekli görülen bir tedbir durumudur ifadeleri ile açıklanmaktadır. Kanunen düzenlenen bu maddeden anlaşılacağı üzere uzaklaştırma bir disiplin cezası olmamakla birlikte önleyici bir tedbir niteliği özelliğini taşımaktadır. Görevden uzaklaştırma kararı ile kişi görevden tamamen çıkarılmadığı için asker, polis ve diğer memur işlemleri hakkında memuriyet tamamen sona ermemektedir.

Görevden Uzaklaştırma Kararı Vermeye Yetkili Merciler

Kanunen düzenlenen 657 sayılı Kanun’un 138. maddesine kapsamında düzenlenen devlet memurunu görevden uzaklaştırmaya yetkili kişiler sıralaması şu şekildedir:

Atamaya yetkili amirler; atamaya yetkili amirler, bulundukları kurumların teşkilat yasalarında ve İller İdaresi Yasası çerçevesinde yer almaktadırlar. Bu kişiler bir memuru atamaya yetkiliyken aynı zamanda görevden uzaklaştırmaya da yetkilidirler.

Bakanlık ve genel müdürlük müfettişleri; Bakanlık veya başbakanlık müfettişleri, bakan, başkan veya genel müdür adına soruşturma ve denetleme yapabilme yetkisini elinde bulunduran kişilerdir.

İllerdeki valiler; Valiler, il idaresine bağlı olarak görevde bulunan bütün memur ve amirleri, yasal koşullar kapsamında görevden uzaklaştırabilme yetkisine sahiptir. Bu durum, memurun bağlı olduğu kurumuna yazılı bir şekilde bildirilmektedir.

İlçelerde kaymakamlar: Kaymakamların ilçelerde görev yapan ilçe idare şube başkanları da dahil olmak üzere, yönetimi altındaki her türlü memuru yasal koşulların gerekliliğinin sağlandığı durumlarda görevden uzaklaştırabilme yetkileri vardır. Ancak, eğer bir kaymakam bir ilçe idare şube başkanını görevden uzaklaştıracaksa il valisinin bu duruma rızası olması gerekmektedir. Bu eylemler sonucunda vali ve kaymakam tarafından açığa alınan memurun durumu kurumuna bildirilmelidir.

Görevden Uzaklaştırma Süresi

Görevden uzaklaştırma eyleminde bir disiplin kovuşturması söz konusu ise en çok üç ay devam etmesi gerekmektedir. Bu sürenin sonunda hala memur hakkında bir karar alınmamışsa görevine dönebilmektedir.

Eğer memur hakkında bir ceza kovuşturması durumu varsa memuru görevinden uzaklaştırmaya yetkili kişi görevden uzaklaştırılan memurun durumunu geçen her iki ayda bir göz önünde bulundurarak görevine dönüp dönemeyeceğine karar verme yetkisini de elinde bulundurmaktadır.

Görevden uzaklaştırma en fazla ne kadar sürebilir? 

Görevden uzaklaştırma süreleri kanunlara göre net olarak şu şekildedir; adli soruşturma yoksa en fazla 3 ay, adli soruşturma varsa 3 ay ve sonrasında 2 ay – 2 ay olacak şekilde süresiz olarak uzatılabilme durumu mevcuttur. Terör örgütüne yönelik bir görevden uzaklaştırmanın olduğu durumlarda ise adli soruşturma olup olmamasına bakmaya gerek duyulmadan direkt olarak uzaklaştırmanın süresi uzatılabilmektedir.

Yazının tamamında anlatıldığı üzere eğer disiplin cezası nedeniyle görevden uzaklaştırma söz konusuysa uzaklaştırma süresi en fazla üç ayla sınırlı olmaktadır fakat disiplin cezasından farklı olarak ceza soruşturması veya kovuşturması nedeniyle görevden uzaklaştırma varsa herhangi bir süre sınırı yoktur.

Görevden Uzaklaştırma Prosedürü

Asker, polis ve diğer memur işlemleri hakkında görevden uzaklaştırmaya yönelik temel hükümler 657 sayılı DMK kapsamında düzenlenmiştir. Bu kanunun hükümleri Genel ve Katma Bütçeli Kurumlar, İl Özel İdareleri, Belediyeler gibi kurumlarda çalışan memurlar hakkında uygulanmaktadır.

Görevden uzaklaştırma hakkındaki diğer yasalar ise Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli kapsamında disiplin soruşturma usulü ile diğer ilgili hususları düzenleyen 7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun ile düzenlenmektedir.

Görevden uzaklaştırma kapsamındaki bir diğer hükümler ise subaylar, astsubaylar, uzman erbaşlar, sözleşmeli erbaş ve erler, askeri öğrenciler kapsamındaki disiplin sistemlerini düzenlemek için 6413 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanunu çerçevesinde oluşturulmuştur.

Bahsi geçen üç kanun dışında da asker, polis ve diğer memur işlemleri hakkındaki görevden uzaklaştırma hükümlerini düzenleyen durumlar bulunabilmektedir.

Ankara Memur Avukatı

Memurlara ilişkin görevler, sorumluluk, ödev ve izinler gibi hususlar 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununca düzenlenmiştir. Devlet Memurları Kanunundan ya da bağlantılı diğer kanunlardan doğan işlem ve uyuşmazlıklarda alanında yetkin ve deneyimli bir avukattan yardım almak isabetli olacaktır. Gerek yargılama sürecinde en iyi şekilde temsil olunmak gerekse hukuki işlemlerde hatalı veya ihmali işlemler nedeniyle hak ve menfaat kaybına uğramamak adına hukuki destek talep etmek kişinin lehine olacaktır. Bu doğrultuda İlleez Hukuk ve Danışmanlık olarak Ankara Memur avukatı gereksinimine tüm bilgi ve birikimi ile yanıt veren İlleez Hukuk avukatlarından hukuki danışmanlık talep etmek, herhangi bir hak kaybı yaşanmaması adına kıymetlidir.

Avukata Sor
1
Whatsapp
Whatsapp
İlleez Hukuk Bürosu olarak size avukatlık ve danışmanlık hizmeti sağlamamız için tıklayıp soru sorabilirsiniz.
Bizi Arayın
Yol Tarifi Al